Parallelakkoorden
Als je hieronder goed naar de opbouw kijkt van de laddereigen akkoorden valt er iets op:
De tonen van het akkoord op toontrap I en III lijken op elkaar.
De tonen van het akkoord op toontrap II en IV lijken op elkaar.
De tonen van het akkoord op toontrap III en V lijken op elkaar.
De tonen van het akkoord op toontrap IV en VI lijken op elkaar.
De tonen van het akkoord op toontrap V en VII lijken op elkaar.
De tonen van het akkoord op toontrap VI en I lijken op elkaar.
Die akkoorden liggen in elkaars verlengde.
Dit verschijnsel herhaalt zich elke 2 toontrappen.
Steeds zijn er 2 tonen van de drieklank gemeenschappelijk.
Een majeur akkoord heeft steeds een parallel liggend mineur akkoord.
Men noemt dit parallel liggende akkoorden of vervangende akkoorden.
Het akkoord op toontrap III wordt daarom ook wel vervanging van Tonica of van Dominant genoemd.
Toontrap II wordt ook wel vervanging van de Sub Dominant genoemd. Het VII akkoord (DIM) is een goede vervanger voor het Dominantakkoord met 3 gemeenschappelijke tonen etc. etc.
Hierdoor ontstaan de volgende harmonische functies:
Voorbeeld
Draai de kaart naar A majeur en lees de tonen af van de akkoorden
I en III.
Toontrap I bevat A, C#, E en G#
Toontrap III bevat C#, E, G# en B
C# en E zijn gemeenschappelijk in de drieklank.
Ook de laddereigen septiem G# komt terug als kwint in akkoord C#mineur.
Overzicht van parallelakkoorden met 2 gemeenschappelijke tonen in de drieklank
Parallelakkoorden in A majeur |
||
Akkoord |
Parallelakkoord |
Toontrappen |
A | C#m | I en III |
Bm | D | II en IV |
C#m | E | III en V |
D | F#m | IV en VI |
E7 | G#dim | V en VII |
A | F#m | I en VI |