Staat een muziekstuk in Bes majeur dan zijn alleen de tonen
Bb, C, D, Eb, F, G en A beschikbaar voor de laddereigen akkoorden.
Voor elke toon bestaat er een enharmonische toon. Deze klinkt bijna hetzelfde maar heeft een andere naam. Echter afhankelijk van de toonladder moet je wel de juiste naamgeving aanhouden.
De juiste enharmonische namen voor de laddereigen tonen kies je in de halfronde cirkels in het plaatje hierboven.
Klik in bovenstaande illustratie om te vergroten. Volg het alfabet bij de keuze van de enharmoische namen!
Deze namen moet je ook toepassen tijdens het aflezen van de laddereigen akkoorden!
De draaischijf is gebaseerd op gelijkzwevende stemming
Bij gelijkzwevend gestemde instrumenten zoals piano en gitaar hoor je geen verschil tussen bijvoorbeeld een A# en een Bb.
De tonen klinken het zelfde maar de naamgeving is verschillend.
De juiste naamgeving bepaal je met behulp van de halfronde cirkels zoals beschreven in het hoofdstuk TOONLADDERS.
Houdt hier rekening mee tijdens het aflezen van de laddereigen akkoorden. De kleine cirkeltjes geven namelijk alleen de enharmonische toon met een kruis weer en niet met een mol.
Voorbeeld
Draai de MAJEUR pijl naar Bb (Bes majeur).
Lees de juiste tonen af in de halfronde cirkels.
Kies dus: Bb voor A# en Eb voor D#.
De laddereigen akkoorden staan verticaal bij de akkoordtrappen I t/m VII.
Lees de akkoordopbouw af van links naar rechts:
LADDEREIGEN AKKOORDEN Bes majeur | ||
Bes majeur toontrappen | Akkoord | Opbouw |
Op toontrap I | MAJ akkoord Bb | Bb, D en F |
Op toontrap II | MIN akkoord C | C, Eb en G |
Op toontrap III | MIN akkoord D | D, F en A |
Op toontrap IV | MAJ akkoord Eb | Eb, G en Bb |
Op toontrap V | MAJ akkoord F | F, A en C |
Op toontrap VI | MIN akkoord G | G, Bb en D |
Op toontrap VII | DIM akkoord A | A, C en Eb |