LADDEREIGEN AKKOORDEN

Toelichting laddereigen akkoorden
De naam zegt het al. Laddereigen wil zeggen dat de tonen waaruit het akkoord is opgebouwd afkomstig zijn van de ‘eigen toonladder’ waar het muziekstuk in geschreven staat.

De tonen van de eigen toonladder bepaal je met de draaischijf, zie hoofdstuk Toonladders.

De majeur ladder bevat 7 tonen
Op elke toon kan een laddereigen akkoord gebouwd worden, zodat er totaal 3 majeur akkoorden, 3 mineur akkoorden en één Dim akkoord ontstaan per toonladder.

De 3 majeur akkoorden komen voor op toontrap I, IV en V
Dit zijn de belangrijkste akkoorden van de toonladder, omdat het de majeur akkoorden zijn van de majeurladder en ze bevatten samen alle tonen van de ladder waardoor deze 3 akkoorden vaak toepasbaar zijn als begeleiding van vele eenvoudige popsongs.

Op trap I
Tonica akkoord
Op trap IV
Sub dominant akkoord
Op trap V
Dominant akkoord

Er zijn 7 toontrappen. Hiermee worden de 7 tonen van de majeur toonladder bedoeld. Toontrappen worden aangegeven met romeinse cijfers.

Met de draaischijf worden de volgende voorbeelden gegeven:

  • Tonica akkoord op toontrap I
  • Subdominant akkoord op toontrap IV
  • Dominant akkoord op toontrap V
  • Laddereigen septiem akkoord op alle toontrappen
  • Laddereigen Dim akkoord op toontrap VII
  • Laddereigen akkoorden bij mineur ladders op alle toontrappen.

 volgende pagina