Er bestaan veel akkoorden
Op de akkoordenwijzer worden 4 typen akkoorden weergegeven: Majeur, Mineur, Dim en Augm.
Echter er zijn veel meer akkoorden denkbaar door het verhogen of verlagen van bijvoorbeeld de terts, kwint en septiem.
De terts
Pijl bb3 – verminderde terts – zie SUS2
Pijl b3 – kleine terts
Pijl 3 – grote terts
De kwint
Pijl b5 – verminderde kwint
Pijl 5 – reine kwint
Pijl 5# – overmatige kwint
De septiem
Pijl bb7 – verminderde septiem
Pijl b7 – kleine septiem
Pijl 7^ – grote septiem
Drieklanken
Hier zijn er 2 tonen die variëren, namelijk de terts en kwint.
Het aantal variaties is dan theoretisch 3 tot de tweede macht
= 9 akkoorden met zelfde grondtoon – zie tabel.
Vierklanken
Bij septiem akkoorden zijn er veel meer mogelijkheden.
Statistisch gezien zijn hier 3 tonen die elk 3 variabelen kunnen aannemen. Het aantal variaties is dan theoretisch 3 tot derde macht = 27 akkoorden met dezelfde grondtoon.
Dit zijn niet allemaal gangbare akkoorden, maar het geeft aan dat er veel combinaties mogelijk zijn – zie tabel.
Akkoordcombinatie met terts en kwint
|
|||
# | akkoordnaam | TERTS | KWINT |
1 | Augm. of overmatig | groot | overmatig |
2 | Majeur | groot | rein |
3 | Hard verminderd | groot | verminderd |
4 | klein | overmatig | |
5 | Mineur | klein | rein |
6 | DIM of verminderd | klein | verminderd |
7 | verminderd | overmatig | |
8 | SUS2 akkoord | verminderd | rein |
9 | Dubbel verminderd | verminderd | verminderd |
Akkoordcombinaties met terts, kwint en septiem |
|||||||||
# |
Toon positie op akkoordwijzer |
Terts Pijl bb3 verminderde terts Pijl b3 kleine terts Pijl3 grote terts |
Kwint Pijl b5 verminderde kwint Pijl 5 reine kwint Pijl 5# overmatige kwint |
Septiem Pijl bb7 verminderde septiem Pijl b7 kleine septiem Pijl 7 grote septiem |
|||||
naam | TONICA | TERTS | KWINT | SEPTIEM | |||||
1 | Dominant | 1 | 3 | 5 | b7 | groot | rein | Klein | |
2 | Majeur septiem | 1 | 3 | 5 | 7^ | groot | rein | groot | |
3 | Groot verminderd | 1 | 3 | 5 | bb7 | groot | rein | verminderd | |
4 | Overmatig dominant | 1 | 3 | 5# | b7 | groot | overmatig | Klein | |
5 | Overmatig | 1 | 3 | 5# | 7^ | groot | overmatig | groot | |
6 | 1 | 3 | 5# | bb7 | groot | overmatig | verminderd | ||
7 | Hard verminderd | 1 | 3 | b5 | b7 | groot | verminderd | Klein | |
8 | 1 | 3 | b5 | 7^ | groot | verminderd | groot | ||
9 | 1 | 3 | b5 | bb7 | groot | verminderd | verminderd | ||
10 | Mineur dominant | 1 | b3 | 5 | b7 | Klein | rein | Klein | |
11 | Mineur Maj7 | 1 | b3 | 5 | 7^ | klein | rein | groot | |
12 | 1 | b3 | 5 | bb7 | klein | rein | verminderd | ||
13 | 1 | b3 | 5# | b7 | klein | overmatig | Klein | ||
14 | 1 | b3 | 5# | 7^ | klein | overmatig | groot | ||
15 | 1 | b3 | 5# | bb7 | klein | overmatig | verminderd | ||
16 | Half verminderd | 1 | b3 | b5 | b7 | klein | verminderd | Klein | |
17 | 1 | b3 | b5 | 7^ | klein | verminderd | groot | ||
18 | Verminderd | 1 | b3 | b5 | bb7 | klein | verminderd | verminderd | |
19 | 1 | bb3 | 5 | b7 | verminderd | rein | Klein | ||
20 | 1 | bb3 | 5 | 7^ | verminderd | rein | groot | ||
21 | 1 | bb3 | 5 | bb7 | verminderd | rein | verminderd | ||
22 | 1 | bb3 | 5# | b7 | verminderd | overmatig | Klein | ||
23 | 1 | bb3 | 5# | 7^ | verminderd | overmatig | groot | ||
24 | 1 | bb3 | 5# | bb7 | verminderd | overmatig | verminderd | ||
25 | 1 | bb3 | b5 | b7 | verminderd | verminderd | Klein | ||
26 | Dubbel verminderd | 1 | bb3 | b5 | 7^ | verminderd | verminderd | groot | |
27 | 1 | bb3 | b5 | bb7 | verminderd | verminderd | verminderd |
OMKERINGEN
Lees eerst het akkoord af zonder omkering.
Als het akkoord in normale grondligging eenmaal afgelezen is kan de omkering eenvoudig bepaald worden.
Eerste omkering
De tonica een octaaf hoger spelen.
De terts wordt nu bastoon in het akkoord.
Tweede omkering
Ook de terts wordt een octaaf hoger gespeeld.
De kwint wordt bastoon in het akkoord.
C akkoord in normale grondligging is C, E en G – pijl 1,3,5.
C akkoord in eerste omkering
Eerste omkering van C akkoord = E G C – pijl 1,b3 en b6. Verminderde terts + verminderde Sext.
b 6 = enharmonisch gelijk aan overmatige kwint 5#.
De C is een verminderde 6 Sext.
C akkoord in tweede omkering
Tweede omkering van C akkoord = G C E – pijl 1, 4 en 6.
Er ontstaat een C kwart (4) en de E is een Sext (6).
Vandaar de naam kwart sext akkoord.
Het kwart-sext-akkoord is de tweede omkering van een MAJEUR drieklank. Bij een MINEUR drieklank ontstaat een verminderde Sext.